maandag 13 april 2009

Dag 6 :: Grand Canyon - Kayenta

Met al hetgene wat we vandaag meegemaakt hebben kan ik gerust vijf bladzijden typen maar ik ga het toch schappelijk houden haha.

Toen we 's morgens wakker werden keek ik buiten en zag ik een stralende zon en een paar wolken. prachtig weer dus voor onze helikoptervlucht. Deze was trouwens schit-te-rend! Ik (Jeroen) werd er zelfs emotioneel van haha. Echt ongelofelijk hoe groot de Canyon is. Toen we onze koffer hadden opgehaald reden we nog naar Mather Point. Daar hadden we gisteren de foto met de mist genomen. Vandaag was het gelukkig beter.
Vermits we richting Kayenta moesten reden we langs de East Rim het park uit. Hier stopten we nog bij Moran Point en helemaal op het einde nog bij Desert View.

Tussen de parkuitgang en Tuba City hielden we nog halt bij een scenic view. Hier zaten er slangen en salamanders. Gelukkig maar kleintjes. Ondertusse veranderde het landschap van bebost bij de Grand Canyon tot zandvlakten nabij Tuba City. Hier aten (McDo) en tankten we nog voordat we richting Coalmine Canyon en Red & White Canyon reden. Coalmine was de eerste stop. Hiervoor moesten we eerst een stukje dirtroad rijden wat goed meeviel. De Canyon was groter als ik dacht maar wel mooi. Het leek precies een soort maanlanschap.

Toen richting Red & White Canyon. Vooraf had ik de locatie opgezocht en vermits hier weinig info over te vinden is was het best spannend. We moesten tenslotte bijna 20km dirtroad rijden voor dat we er waren. De heenweg viel mee, de terugweg was iets anders haha. De Canyon was prachtig, echt ongerepte natuur.

Dit was de laatste stop voordat we richting Kayenta zouden rijden. Toen we het ingaven op de GPS kregen we een route van 14km tot aan de weg richting Kayenta. We besloten deze (ook al wist ik dat die moeilijk te berijden was) te nemen. Tijdens het eerste stuk vonden we het al redelijk ruw maar wat daarna kwam was best onverantwoord :-D Ik denk dat de 4x4 FOC Trophy er niks tegen was. Rotsen, zandduinen, wegen wat amper weg was... Toen we op een gegeven moment de weg kwijt waren dachten we dat we er geweest waren. Echt ongelofelijk zot. Na ongeveer 1u30 zweten en hopen dat er geen schade aan de auto zou komen zagen we eindelijk terug normale weg. Ik denk dat wij alledrie een serieuze engelbewaarder hebben. Als ik er nu aan terug denk was het niet levensgevaarlijk was maar op sommige momenten dachten we echt wel dat we er niet door zouden geraken of de auto zouden beschadigen langs de onderkant. Als er iets gebeurd zou zijn waren we nog niet thuis geweest denk ik... Hij heeft nu wel zijn vuurdoop gehad ;-)

Toen we de eindelijk terug op het asfalt waren heb ik maar even de gas ingeduwd zodat we ongeveer 45min later in Kayenta waren. Monument Valley zal dus voor morgen zijn. We hadden alledrie ons maag vol van die dirtroad.

Nu juist hebben we gegeten en morgen rijden we dan naar Momument Valley en daarna naar Page waar we Antelope Canyon en Horshoebend overlook bezoeken.

Groetjes vanuit Monument Valley
Jeroen, Ben & Wim

4 opmerkingen:

Ludo zei

Amai, dat moet wel een serieuze belevenis geweest zijn, het bezoek aan GC en de helikoptervlucht. Tel daar nog het extraatje bij met wat rally rijden en het moet een topdag geweest zijn, de foto's zijn alvast indrukwekkend, dus als je dat met je eigen ogen kan bekijken. Geniet nog van het vervolg van jullie trip.

pa en ma zei

Hela, ziet er fantastisch uit op die foto's.Moet echt een belevenis zijn daar vanuit die helekopter.Zien wel niet veel foto's in short of is het nog te fris voor die witte stekken.Hier alles ok en nog veel plezier met jullie tocht.

Patrick zei

Hallo Wim, Ben en Jeroen

Ik heb net jullie verslag gelezen van jullie avontuur bij het wegrijden vanuit Red and White Canyon naar Kayenta. Gelukkig allemaal goed gekomen.
Ik had een vraagje. Wij gaan binnen enkele maanden ook een reis in die omgeving doen en Red and White Canyon staat ook op ons programma. Ik weet ondertussen wel waar deze locatie ligt maar ben toch even geschrokken van de blijkbaar zeer slechte weg.
Het is volgens ik kan begrijpen het gedeelte vanaf Red and White canyon naar boven richting Kayenta dat slecht is. Wij komen van onder via dezelfde weg die jullie hebben genomen om aan de canyon te komen en moeten terug langs dezelfde weg want wij gaan dan nadien naar Coal Mine Canyon. Dus dan zal dat allicht wel meevallen dat gedeelte.
Waar juist moet je de dirthroad inrijden vanop de baan Nr 264 ? Is dat ver van Coal Mine Canyon afgelegen?
Alvast bedankt voor jullie evt. antwoord en nog zeer veel plezier ginder. Ik zal jullie verslag zeker verder volgen.
Patrick

US Trio zei

Ik weet nu niet of je van Tuba City komt of niet maar de afslag richting Red & White ligt ongeveer 19 mijl verder van Coalmine Canyon aan de linkerkant. als je op google maps de AZ264 ziet gaat die vanaf Tuba City naar onder en dan maakt die een 180° lange draai terug naar boven en dan draait hij terug naar rechts. na die lange rechtse bocht is er één grote dirtroad (zeker 2 wagens breed) waar je in draait. Dan is het nog ongeveer 15 mijl dacht ik. de weg is goed te doen, ik reed constant 40mijl/u als we iets dichter bij de wash kwamen ging het wel even stijl naar onder omdat je de wash doormoet (die droog staat trouwens) en dan moet je even terug stijl omhoog maar als je gewoon goed wat gas geeft geraak je er zonder problemen boven. Je ziet red & white al liggen vanaf dat je naar onder rijd richting de wash. Het terugrijden hebben wij idd richting AZ160 gedaan en ik raad het toch niet echt aan. De GPS gaf soms paden aan waar amper een wagen over gereden was. Terugrijden is meer aan te raden.